De Range Rover Velar behaalde vijf sterren in de
EuroNCAP-crashtests en behoort zo niet alleen tot de meest
verleidelijke luxe-SUV's op de markt maar ook tot de veiligste,
zoals trouwens elke Land Rover betaamt.
Het vierde lid van de Range Rover-familie behaalde een score van
93 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden, 85
procent voor de bescherming van kinderen en 74 procent voor de
bescherming van voetgangers.
De Velar beschikt over tal van geavanceerde rijhulpsystemen,
zoals Autonomous Emergency Braking & Pedestrian Detection. Deze
geavanceerde technologie detecteert dreigende frontale aanrijdingen
met andere voertuigen of voetgangers en remt de wagen automatisch
af. De testers van EuroNCAP bekroonden het systeem met het maximum
van zes punten voor voetgangerdetectie. Door de uitstekende
botsbescherming te combineren met geavanceerde
actieveveiligheidssystemen, helpt de Velar de bestuurders om
ongevallen te voorkomen en biedt hij tegelijk een uitstekende
passieve-veiligheidsuitrusting om de gevolgen tot het minimum te
beperken wanneer een ongeval toch onvermijdelijk is.
EuroNCAP besloot: "In de tests bij snelwegsnelheden liet de
autonome noodremhulp uitstekende prestaties optekenen door
botsingen te vermijden of de gevolgen ervan te beperken. Bij de
test met een zijdelingse barrière en de nog zwaardere test met een
zijdelingse impact tegen een paal werden alle kritieke
lichaamsdelen goed beschermd en behaalde de Range Rover
Velar het maximum van de punten."
De Range Rover Velar behaalde een globale EuroNCAP-score van 84
procent en kan worden uitgerust met tal van geavanceerde
rijhulpsystemen:
- Autonomous Emergency Braking & Pedestrian
Detection gebruikt een naarvoren gerichte stereocamera om
dreigende aanrijdingen te detecteren en remt de wagen automatisch
en maximaal af om ongevallen te voorkomen of de gevolgen ervan te
beperken.
- Reverse Traffic Detection gebruikt een radar
om dwarsverkeer achter de wagen te detecteren wanneer hij
achteruitrijdt. Een oranje verklikker in de buitenspiegels licht op
om de bestuurder te waarschuwen voor mogelijk gevaar.
- De Matrix-Laser-ledkoplampen breiden het
bereik van de grootlichten uit tot 550 meter. Adaptive Front
Lighting past de lichtbundel aan de stuurhoek aan, terwijl de
matrixtechnologie individuele leds selectief dimt om de optimale
lichtverspreiding aan te houden zonder tegenliggers te
verblinden.
- Lane Keep Assist merkt wanneer de wagen
onbedoeld afwijkt van zijn traject en stuurt automatisch tegen om
de wagen in het midden van de rijstrook te houden.
- Driver Condition Monitor detecteert
vermoeidheid bij de bestuurder door de stuur-, rem- en gasinput van
de bestuurder te analyseren en de bestuurder te waarschuwen wanneer
het tekenen van vermoeidheid opmerkt.
- Intelligent Speed Limiter regelt de snelheid
bij wanneer de wagen een nieuwe snelheidszone in rijdt.
- Traffic Sign Recognition informeert de
bestuurder over de geldende snelheidsbeperking met behulp van het
meldingsdisplay in het instrumentenbord.