De Discovery verlegt opnieuw zijn grenzen en bewijst dit
door zijn ongeëvenaard sleepvermogen: zo trekt hij een maar liefst
110 ton zware 'road train' door de Australische
outback.
De Land Rover Discovery won zopas een krachtmeting tegen een
road train van niet minder dan 110 ton in de Australische outback.
Een SUV die een vrachtwagen met zeven aanhangwagens trekt, klinkt
misschien wat vergezocht, maar toch is dat precies wat de Land
Rover Discovery deed toen het merk hem aan de ultieme sleeptest
onderwierp.
Land Rover slaagde in de indrukwekkende sleeptest in het
afgelegen Noordelijke Territorium in Australië. De Discovery Td6
heeft een gehomologeerd sleepvermogen van 3.500 kilogram op de
openbare weg. Toch sleepte hij met succes een 110 meter lange en
110 ton zware road train over een 16 kilometer lang afgesloten deel
van de Lasseter Highway dankzij zijn 258 pk sterke 3.0 Td6
dieselmotor en permanente vierwielaandrijving. Road trains tot vier
trailers zijn enkel toegestaan in de uitgestrekte outback-regio van
Australië en vervoeren doorgaans brandstof, mineraalerts en vee
tussen afgelegen landbouwgebieden. Hun lengte is streng gelimiteerd
tot 53,5 meter. Land Rover moest dan ook een speciale toestemming
vragen om zeven trailers en een trekker van 12 ton te slepen. Die
laatste werd behouden om de hydraulische remmen van de trailers te
bedienen.
John Bilato, Managing Director van transportspecialist G&S
Transport, zat aan het stuur voor de epische sleeptest. Hij
verklaarde: "Toen Land Rover contact met ons opnam, dacht ik niet
dat de auto het zou aankunnen. Ik was dan ook uitermate verrast
door het gemak waarmee de standaard Discovery een 110 ton zware
road train trok. Ook de soepele schakelovergangen bij die enorme
belasting waren ronduit indrukwekkend. Deze road trains vormen de
efficiëntste vorm van wegtransport op onze planeet en het gebruik
van de Discovery maakte dit ook tot de zuinigste vorm."
De extreme sleeptest werd uitgevoerd met een Discovery Td6 en is
de jongste in een reeks van indrukwekkende sleeptests met de
Discovery-familie. Bij zijn lancering in 1989 werd de
oorspronkelijke Discovery gebruikt om een trein te trekken en vorig
jaar trok de compacte luxe-SUV Discovery Sport drie treinwagons
over een brug zo'n 26 meter boven de Rijn.
De Discovery gebruikte een standaard achttrapsautomaat en
permanente vierwielaandrijving en werd aan de road train gekoppeld
met een af fabriek geplaatste trekhaak. De road train zelf
vervoerde zelfs 10 ton ballast om de magische drempel van 110 ton
te halen. Met een koppel van 600 Nm leent de Td6 zich perfect om
zware lasten te slepen. Zijn 258 pk sterke en 3.0 liter grote
zescilinder met enkele turbo beschikt over een
uitlaatgasrecirculatie onder lage druk en een tweefasige oliepomp
om de respons, het raffinement en de zuinigheid te verbeteren.
Daardoor kan de diesel een CO2-uitstoot van 189 g/km en
een verbruik van nauwelijks 7,2 l/100 km voorleggen.
Onbetwiste sleepkoning
De Advanced Tow Assist-technologie van de
Discovery maakt achteruitrijden tot kinderspel door dynamische
richtlijnen te projecteren op de beelden van de parkeercamera
achteraan die op het centrale aanraakscherm worden weergegeven.
Zo kan de bestuurder de wagen sturen met de draaiknop van het
Terrain Response 2-systeem op de middenconsole, terwijl het systeem
de vereiste stuurinput berekent om tot het gewenste resultaat te
komen. Behalve Advanced Tow Assist beschikt de Discovery ook over
de volgende bekroonde sleepfuncties:
- Trailer Light Test - stelt klanten in staat om
de lichten te testen zonder hulp van buitenaf.
- Rear Height Assist - helpt de bestuurder om de
achterkant van de wagen te verlagen of verhogen om trailers
gemakkelijker te bevestigen.
- Hitch Assist - leidt de bestuurder naar het
koppelpunt van de aanhangwagen door richtlijnen op het
aanraakscherm te projecteren om het proces te vereenvoudigen.
- Nose Load Measurement - stelt klanten in staat
om de belasting op de trekhaak van de wagen snel te controleren om
de gevaren van overbelasting te vermijden.
- Trailer Stability Assist - verbetert de
veiligheid onderweg door te voorkomen dat de trailer gaat slingeren
en vertraagt de wagen zodat de bestuurder hem weer onder controle
krijgt.