Land Rover heeft de Discovery SVX onthuld, de ultieme
Discovery voor liefhebbers van het betere terreinwerk, die op zoek
zijn naar epische avonturen.
De Discovery SVX, die afgelopen herfst op het Autosalon
van Frankfurt werd onthuld, voegt extreme terreincapaciteiten toe
aan de productontwikkeling van Special Vehicle Operations (SVO). De
SVX positioneert zich naast de alom geprezen Range Rover Sport SVR
en Range Rover SVAutobiography, twee referenties op het gebied van
uitmuntende wegprestaties respectievelijk superieure
luxe.
John Edwards, Managing Director van Jaguar Land Rover Special
Operations: "De SVO-designers zijn geïntegreerd binnen het Land
Rover-team en werken samen met onze ingenieurs om hun eigen passie
voor avontuur de vrije loop te laten en opnieuw een echt
verleidelijke en veelzijdige wagen toe te voegen aan het Land
Rover-gamma, ook al gaat het momenteel slechts over een
stijloefening en is de effectieve productie van de SVX nog niet
bevestigd."
De Discovery SVX belichaamt het uitmuntende design en de
doorgedreven engineering die centraal staan in elke Land Rover.
Bovendien bouwt hij voort op de legendarische terreincapaciteiten
en avontuurlijke geest van het merk om de ultieme terreinprestaties
en verleidingskracht te bieden. De vijfde Discovery-generatie, die
voortbouwt op de sterke, veilige en lichte aluminium architectuur
van Land Rover, is sinds zijn lancering in 2016 uitgegroeid tot 's
werelds beste en meest veelzijdige grote SUV. Dat maakt hem tot de
ideale basis voor het eerste SVX-model van SVO. De nieuwe Discovery
is de eerste moderne Land Rover die het SVX-label krijgt.
Mark Stanton, SVO Director: "Het SVX-gamma geeft ons een
fantastische gelegenheid om de ultieme terreincapaciteiten van Land
Rover in een dynamisch en opvallend kleedje te steken en zo een
robuuste en veelzijdige SUV te creëren die bij het hele gezin in de
smaak valt: moeiteloos, onstuitbaar en geconnecteerd, ongeacht het
terrein. De Discovery SVX werd ontworpen om liefhebbers van
off-roadrijden te laten genieten van ongekende terreincapaciteiten
zonder daarbij te raken aan het comfort en de functionaliteit."
De SVX geeft het veelzijdige karakter van de Discovery nog een
extra dimensie door zijn uitzonderlijke terreincapaciteiten nog
verder te ontwikkelen. Hij zal exclusief worden aangeboden met
Jaguar Land Rovers 5.0 liter V8 Supercharged benzinemotor, die werd
opgedreven tot een maximumvermogen van 525 pk en een koppel van 625
Nm in combinatie met een aangepaste ophanging die de bestuurder
meer vertrouwen inboezemt om de meest extreme terreinen te
overwinnen.
Hydraulic Active Roll Control (H-ARC) is een primeur voor de
Discovery SVX. Dit systeem vergroot de veeruitslag en verbetert de
koetswerkcontrole om de tractie op extreme terreinen te verbeteren
en tegelijk de rolneiging te beperken voor een soepel en trefzeker
rijgedrag op de weg.
De Discovery SVX beschikt tevens over betere oprij-, afrij- en
overschrijdingshoeken, die enerzijds te danken zijn aan de
verhoogde zelfdragende architectuur in licht aluminium en
anderzijds aan de luchtvering rondom. Die gebruikt schokdempers met
langere veerwegen en herwerkte gewrichten, alsook gesmede
lichtmetalen velgen met grotere Goodyear Wrangler-terreinbanden in
maat 275/55 R20 (815 mm diameter). De hogere zijwanden van de
banden reduceren de contactdruk en verbeteren de prestaties op
zachte oppervlakken. In combinatie met een agressiever
loopvlakpatroon verhoogt dit de grip in modderige
omstandigheden.
De Discovery SVX is ook uitgerust met een actief
sperdifferentieel in het midden en een elektronisch
sperdifferentieel achteraan, die samenwerken met het speciaal
afgestelde Terrain Response 2-systeem om de tractie op elke
ondergrond te optimaliseren. Die hardware-upgrades worden bovendien
aangevuld met een unieke softwareafstelling voor de
achttrapsautomaat met een transferbak met twee snelheden en voor de
dynamische systemen van de Discovery, waaronder Hill Descent
Control, de elektronische tractiecontrole (ETC), Adaptive Dynamics,
de dynamische tractiecontrole (DSC), All-Terrain Progress Control
(ATPC) en de elektrische stuurbekrachtiging met variabele
verhouding (EPAS). De Discovery SVX beschikt ook over een
pistoolvormige versnellingspook ter vervanging van de Drive
Selectdraaiknop, een primeur voor dit model. Zo verzekert hij de
bestuurder van een optimale schakelcontrole bij
terreinmanoeuvres.
Om de inherente robuustheid en ongeëvenaarde terreincapaciteiten
van de Discovery SVX visueel tot uiting te brengen, gaven de Land
Rover-designers hem enkele verwijzingen naar iconische Discovery's
uit off-roadwedstrijden zoals de Camel Trophy en G4 Challenge. Zo
laat de SVX geen twijfel bestaan over zijn unieke en gespierde
inborst.
Gerry McGovern, Land Rover Chief Design Officer: "De combinatie
van uitmuntend design en doorgedreven engineering, die centraal
staat in elke Land Rover, ligt aan de basis van alles wat we doen.
De Discovery SVX bevestigt Land Rovers ongeëvenaarde reputatie op
het gebied van volwaardige terreinwagens voor klanten die de
ultieme terreinprestaties zoeken."
Het SVX-conceptexemplaar dat op het Autosalon van Frankfurt
(IAA) werd getoond, onderscheidt zich door unieke voor- en
achterbumpers met beschermende bodemplaten en zichtbare metalen
sleepogen in de kleur Rush Orange, die elk gehomologeerd zijn om
meer dan zes ton te slepen. Eveneens aanwezig is een
verblindingswerende motorkapafwerking en een geïntegreerde
elektrische lier achteraan. De Discovery SVX is bovendien
herkenbaar aan zijn exclusieve satijnafwerking 'Tectonic Grey', een
unieke kleur- en materiaalcombinatie van Lunar en Light Oyster met
accenten in Rush Orange voor het interieur en een geperforeerd
'X'-logo op de SVX-zetels. Unieke zijdelingse verluchtingsopeningen
met V8-opschrift in Narvik Black, een dynamisch radiatorrooster in
Narvik Black, zilveren dakrails en een op het dak gemonteerde
eenheid met twee bijkomende lampen om de zichtbaarheid in moeilijke
omstandigheden te verbeteren, maken de transformatie compleet.